top of page

Trekking i Ghorepani og opplevelser i Kathmandu

Updated: Jan 22, 2019

29 September til 12 Oktober

Jeg har vært i Nepal på en rundreise for et par år siden, men denne turen skulle bli litt annerledes for vi skulle på Teahouse Trekking i Ghorepani og deretter ha noen opplevelsesrike dager i Kathmandu. Det var 3 Sisters som var ansvarlig for trekkingen og de hadde lagt opp til et 7 dagers program som skulle ta oss opp til 3.200 moh. Vi var 6 i reisefølget og vi hadde kjøpt inn utstyr for kalde netter, varme dager, lange turer og var forberedt på både regn og kanskje snø oppe i høyden.

Vi reiste med Turkish Airlines via Istanbul og deretter med Buddha Air til Pokhara i Nepal. Vi ankom midt på dagen den 30 September og ble hentet på flyplassen og kjørt til Three Sisters Guest House. Veldig koselig lite hotell med hyggelig og imøtekommende betjening. Vi slappet av litt og gikk deretter ut for å spise middag. Vi valgte Chilly Bar and Restaurant og fikk en matopplevelse vi snakket mye om. Fantastisk god matJ Vi var slitne etter den lange reisen så det ble ikke så sent før vi var tilbake på hotellet for å sikre oss en god natt søvn før vi skulle starte trekkingen vår.

01 Oktober

Vi spiste tidlig frokost og dro deretter til kontoret til 3 Sisters hvor vi møtte guiden vår Dawa og 6 porters som skulle bære sekkene våre. Vi fikk briefing om turen vår, hvor langt vi skulle gå, hvor vi skulle overnatte, hvem som var vår personlige porter og litt detaljer om utstyr etc. Kl 10:00 var vi klare og vi kjørte av gårde alle sammen. Jeg var forberedt på de dårlige veiene men de andre ble overrasket over hvor utrolig humpete og dårlig veiene var. Vi kjørte ca 1 ½ time og kom til Nayapul hvor vi fikk servert lunch og klokken 13:00 var vi klare for å starte trekkingen. Vi startet med å krysse Modi River og deretter gikk vi i et utrolig flott landskap med grønne risterrasser og vi gikk igjennom flere små landsbyer (bl.a Deupur village) hvor nysgjerrige barn hilste på oss, fniste og lo. I de små landsbyene lever menneskene i pakt med naturen og vi kunne se at husdyrene ble tatt godt vare på. Vi gikk i ca 4 timer og kom frem til Purna Gaun akkurat før det ble mørkt. Nayapul ligger på 1070 moh og Purna Gaun på 1500 moh så vi hadde gått ca 430 høydemeter. Denne natten bodde vi hjemme hos en familie og vi sov alle sammen i samme rom. Standarden var meget enkel, men vi var forberedt på det. Vi spiste middag og siden vi bare hadde stearinlys la vi oss tidlig.

02 Oktober

Vi spiste tidlig frokost og begynte å gå klokken 08:00. I dag skulle vi gå til Lespar som ligger 2250 moh. Vi passerte små landsbyer og mye av dagen gikk vi i tett skog. Det ville vært umulig å finne frem her uten en dyktig guide, Vakre vannfall, kjempehøye trær, oppover og nedover fjellsider. Vi var trollbundet av det vakre landskapet. Vi spiste lunch underveis og igjen fikk vi servert et nydelig måltid. Vi kom frem til Lespar litt sent på ettermiddagen, fikk servert middag og spilte litt kort før vi la oss.

03 Oktober

Vi ble vekket kl 07:00 og klokken 08:00 var vi klare for en ny dag. I dag gikk vi i ganske bratt terreng opp til Nangi Village som bl.a er kjent for å ha veldig god internettdekning i hele landsbyen takket være Mr Mahabir Pun. Han reiste til USA og tok en høyrere utdanning for deretter å komme tilbake til Nepal og jobbe for at lokalbefolkningen skal få det bedre. Vi hadde medbrakt lunch som vi spiste på veien og når vi kom frem var middagen klar. Maten på turen var helt fantastisk med mye vegetar og kylling men utrolig smakfullt og godt. Vi kom ganske tidlig frem og fikk tid til å besøke en lokal papirfabrikk hvor de produserer typisk nepalesisk brunt papir som brukes til bl.a bøker, bilder og som skrivepapir. Morsomt å få lære om prosessen og hilse på de som jobbet på fabrikken. Flere av barna på den lokale skolen hjalp til på fabrikken. Om kvelden var det briefing om hva som skulle skje neste dag og det var utrolig interessant å se hvordan Dawa instruerte og lærte de andre om alt fra matlaging til geografi og lokalhistorie. Vi gikk en tur ut for å se på stjernene før vi la oss og i det fjerne kunne vi se Dhaulagiri Mountains hvor det høyeste punktet er 8167 moh. I dag hadde vi gått fra 2250 moh og ned til 2040 moh

04 Oktober

Tidlig frokost og klare for avgang kl 08:00. I dag startet vi også ganske bratt og det var stort sett stigning hele dagen. Vi skulle opp til Phulbari som ligger 2900 moh før lunch og deretter opp til Mohare Camp som ligger 3300 moh. Det var tett tåke og veldig dårlig sikt så vi måtte holde samlet og ikke gå så fort. Noen steder var det utrolig bratt og jeg var i alle fall glad for at jeg hadde staver å støtte meg til. Vi hadde medbrakt lunch som vi spiste underveis. Vi kom frem til Mohare Camp akkurat før det ble mørkt. Utrolig flott camp med veldig hyggelig betjening. Utsikten var helt ubeskrivelig og de mektige fjellene ble plutselig så nært. Vi skulle stå tidlig opp for å få med oss soloppgangen neste dag. Med levende varme i spisesalen ble det en utrolig hyggelig kveld. Vi drakk ginger, lemon and honey tea og spilte kort i noen timer før tok kveld. Det var kaldt når vi gikk til sengs og denne kvelden var jeg veldig glad for at jeg hadde med ullundertøy.

05 Oktober

Vi var oppe kl 05:30 for å være sikker på å få med oss soloppgangen. Tåken gjorde at sikten ikke var så bra, men det var uansett magisk å se solen skinne på fjellene i morgendisen. Skoene var fortsatt fuktig, men vi måtte videre så det var bare å kle på seg og smile. Ny dag, nye muligheterJ Første stopp denne dagen var Poon Hill som er utsiktspunkt 3210 moh, men pga tåken fikk vi dessverre ikke se fjellene. Vi var litt skuffet for dette var ett av høydepunktene på turen. Men, været får man ikke gjort noe med så etter at vi hadde ventet i nesten 2 timer begynte vi å gå nedover til Ghorepani. Det var fantastisk å se ville Rhododendronbusker, furutrær, eik og einebusker. Noen av dem var enorme i størrelse og omfang. Vi hadde det veldig morsomt og guidene lærte oss sanger og nepalesiske ord og uttrykk. Vi klarte også å lære dem litt norsk og Julia lærte dem å telle på tyskJ Denne natten sov vi på en utrolig koselig camp og det var deilig å samles rundt peisen om kvelden. Vi spiste nydelig mat og fikk tørket klær og skoJ Dawa hadde briefing om kvelden og vi ble enige om å legge om ruten litt. Vi var i seng klokken ni…utslitt men veldig fornøyd.

06 Oktober

Vi startet tidlig etter en deilig frokost. Vi beveget oss nedover mot Ulleri som ligger 1960 moh. I dag regnet det og vi måtte ha regntøy på. Vi passerte flere koselige, små landsbyer og selv om det var tåke og regn kunne vi ikke unngå å beundre det vakre landskapet. Skogen rund oss var som en trollskog eller urskog som vi sier hjemme. Vi kom frem til Ghandrup litt tidlig på ettermiddagen og sjekket inn på Hotel Trekkers Inn som var en utrolig flott lodge. Vi fikk et hjørnerom med fantastisk utsikt

07 Oktober

Vi spiste en rolig frokost og gikk deretter en tur i Ghandrup. Det var sol og deilig temperatur. Vi snakket med lokalbefolkningen og fikk føle litt på deres hverdag. Vi besøkte Old Gurung Museum og fikk et innblikk i gamle tradisjoner og hvordan landbruk og husholdning har fungert i årenes løp. Vi fikk se hvordan de tørker bønner i solen og så besøkte vi et tempel. Så var vi klare for siste etappe på turen vår. Vi vandret ut av Ghandrup og passerte vakre fossefall og nydelige blomsterenger. Her går livet sin gang og det er ikke mye stress og mas. Vi møtte flere barn og de syntes selvfølgelig det var morsomt med turister som de kunne tøyse litt med. Så var vi plutselig nede i Nayapul og vi sjekket ut av nasjonalparken. Dawa ordnet opp mens vi spiste litt lunch før vi lastet opp bagasjen på bilen og satte kursen mot Pokhara. Det var deilig å sjekke inn på Three Sisters Guest House og ta en lang og etterlengtet dusj. Om kvelden spiste vi middag sammen med crewet vårt og alle fikk en liten gave fra oss som skulle minne dem om «happy family» når vi hadde reist hjem. Det var litt vemodig å ta farvel, men jeg tror helt sikkert vi kommer tilbake. Bishnu spilte på fløyten som han fikk og vi ble alle rørt over de vakre tonene.

08 Oktober

Vi spiste frokost og dro deretter for å få trekking massasje på et sted som heter Seeing Hands. Det var utrolig deilig med massasje og det var første gangen vi ble massert av blinde massører. Dette kan anbefales! Vi reiste med Buddha Air til Kathmandu og tok drosje fra flyplassen til Kantipur Temple House som ligger i Thamel. Hotellet er eco-hotell og har en unik utforming og design. Den vakre hagen som omgir hotellet gir en følelse av å være i en oase midt i en millionby. Det var utrolig deilig å få en varm dusj og skifte til rene klær etter en uke på trekking. Vi hadde latt en bag med rene klær være igjen i Kathmandu når vi reiste til Pokhara. Vi spiste middag på hotellet og gikk tidlig i seng.

09 Oktober

I dag slappet vi av og gjorde minst mulig. Litt shopping i nærområdet for å ha noen gaver med hjem. Å komme fra den rene luften oppe i fjellene til denne storbyen med trafikk og mennesker overalt, var en stor overgang. Vi besøkte Garden of Dreams og spiste en deilig lunch. Å komme fra de støvete, travle gatene og inn her var som å komme til en annen verden. Utrolig flott hage med fantastisk beplantning av ulike trær og blomster i tillegg til flere vannspeil. Virkelig verd et besøk. Vi tok turen til Boudhanath Temple og det var trist å se ødeleggelsene som jordskjelvet forårsaket. Om kvelden spiste vi middag like i nærheten av hotellet på hyggelig restaurant.

10 Oktober

I dag skulle vi på sightseeing. Buss og guide var klar kl 09:00 og vi fikk en flott dag i Kathmandu og Bhaktapur. Vi besøkte Pottery Square, Dattatraya Square og Durbar Square. Det var ikke vanskelig å se at alle feiret Dashain Festivalen. Det ble ofret dyr overalt og i ett av templene var det ofret 100 okser.

Dette ble en fantastisk dag og vi fikk et innblikk i alt fra religion til viktigheten av turismen som har uteblitt etter jordskjelvet. Nepaleserne er fantastiske mennesker.

11 Oktober

I dag var det bare avslapning og litt shopping på dagen. Om kvelden inviterte Bharat oss på middag på restauranten som han også driver og som selvfølgelig drives etter bærekraftige prinsipper. En uforglemmelig kveld og vi skålet litt for Bjarne som har bursdag i morgen.

12 Oktober

Dagen for avreise var kommet. Vi ble kjørt til flyplassen og reiste hjem via Istanbul med Turkish Airlines.