top of page

Prekestolen Juni 2013

Fredag 12 Juli

Denne helgen hadde vi planlagt lenge og vi var veldig glade for at været var på vår side. Strålende sol og 24 grader:-) Vi kunne kjøre avgårdet med taket nede og det var en hærlig følelse å suse avgårde i vår lille cab. Vi kjørte fra Oslo kl 1200 på formiddagen og hadde bare et par små stopp underveis. Sjekket inn på Radisson Blu Atlantic klokken ni på kvelden. En rask dusj og vi var klare for en middag på N.B. Sørensen's Dampskibsexpedition hvor jeg har vært mange ganger før og hvor de har NYYYDELIG bacalao. Innredningen på denne restauranten er autentisk og oser av handel og maritim virksomhet gjennom mange årtider. Vi gikk litt rundt i byen og det var høy partyfaktor på restauranter og barer i sentrum. Men, for oss ble det tidlig kveld for vi skulle tidlig opp neste dag.

Lørdag 13 Juli

Vekkeklokken ringte kl 0700....og det var bare å komme seg opp. Frokosten på hotellet var veldig bra og vi smurte hver vår matpakke som vi skulle ha med på turen. Vi hadde skrevet ut fergerutene og hadde sjekket hvor fergen gikk fra, så klokken 0800 var vi på vei. Det var litt vanskelig å finne frem på terminalen for det var flere pirer og dårlig merking. Terminalen var ikke bemannet så det var ingen å spørre. Vi kjøpte billetter ombord og det kostet NOK250 per pers for ferge og buss. Selve båtturen tok 1 time og da skulle det være en coach som skulle kjøre oss rett opp til campingplassen. Det var flere turister fra mange ulike land og vi var en gruppe på 14 personer som gikk sammen til bussen. Det viste seg at minibussen som vi hadde kjøpt billett til sto BAK rutebussen så den så vi ikke før den plutselig kjørte avgårde UTEN oss. Jeg spurte sjåføren i rutebussen om vi kunne få reise med han, og snill som han var tok han med hele gruppen. Tusen takk unge mann!

På tur opp til Prekestolen Camping kom det tåke og det kunne se ut til at sikten ble dårlig. Vi startet fra campingen kl 1100 og vi var forberedt på å bruke nærmere 2 timer. Men, vi er jo vante "fjellfolk" så vi gikk fort og kom frem til platået etter 1 time og 10 minutter. Det var en fantastisk fin tur. Litt bratt og steinete enkelte steder, men ikke noe problem hvis man har gode sko. Været var litt varierende men når vi kom frem til platået letnet det og vi hadde en fantastisk utsikt over Lysefjorden. Prekestolen rager 604 meter over havet og platået har bratte vegger rett ned i Lysefjorden. Det var noen som ikke ville gå på yttersiden av den kjente sprekken som deler fjellplatået, men vi var tøffe og krøp ut til kanten for å titte ned. Det var deilig å spise lunch i høyden og matpakken smakte utmerket. Vi tok fatt på tilbaketuren og halvveis ned møtte vi en kinesisk familie som startet fra campingen samtidig som oss. De var overrasket over at vi allerde hadde vært på toppen, men de hadde godt humør og tok sikte på å nå siste fergen tilbake til Stavanger om kvelden.

Vi reiste ned med bussen som skulle korrespondere med fergen, men vi rakk akkurat ikke fergen og måtte vente nesten en time på neste ferge. Det er for dårlig Tide!!!

Vi var tilbake i Stavanger kl 1600, hentet bilen og satte kursen sydover. Vi hadde bestemt oss for å kjøre Nordsjøveien for å få se Jæren. Det regnet og var litt kaldt så vi staret med taket oppe. Men, vi hadde ikke kjørt lenge før godværet kom og vi kunne ta ned taket igjen. Det var mange som var ute på sjøen og kitet og det var et utrolig vakkert landskap på Jæren. Vi var enige om at en sykkeltur i dette historiske og vakre landskapet hadde vært helt fantastisk.

Vi sjekket inn på Risør Hotell og bestemte oss for å spise på hotellet. Vi fikk et fantastisk fint bord med fantastisk utsikt over havnen. Menyen var spennende med mange fiskeretter og vi bestemte oss for en Tapas fra Havet (se bildet) og en deilig Chablis. Kan man ha det bedre?

Etter middagen skulle vi på pub og min kjære mann har i sin ungdom vært mye med båt i Risør, så han visste hvor vi skulle gå. Det ble noen Gin Tonic og litt trette og slitne var vi nok når vi ruslet hjem utpå natten.

Søndag 14 Juli

Vi rakk akkurat frokost og det var en fantastisk koselig frokostsal på hotellet. Mye historie i veggene her på dette hotellet som ble bygget i 1888. Etter frokost ruslet vi rundt i Risør og det er en fantastisk perle med den hvite trehusbebyggelsen og det yrende livet i havna med båter fra hele verden. Arnes familie var ofte på ferie i Risør når han var liten og det var morsomt å høre han fortelle historier og opplevelser fra barndommen.

Vi kjørte til Kragerø og spiste lunch der. Deilige blåskjell fisket i havet utenfor Kragerø. Kan man ha det bedre?

Vi visste at det ville være kø hjemover uansett så vi stresset ikke. Kragerø var en hyggelig by, men på langt nær så koselig som Risør. Turen hjem gikk fint, men vi brukte 4 timer fra Kragerø og hjem.....i nydelig sommervær, med vind i håret hele veien.

Neste år blir det Riksvei 17 og kanskje Galdhøgpiggen?

Turist i Norge - vi elsker det:-)